Spring naar navigatie Spring naar inhoud

Dit is het

Iedereen heeft wel eens een periode waarin het niet zo lekker gaat. U zit niet lekker in uw vel of heeft het idee vast te lopen. Vaak komt u daar zelf wel weer uit. Maar als psychische klachten niet verdwijnen of groter worden, is het belangrijk hulp te zoeken en de problemen samen met een hulpverlener aan te pakken. In deze gevallen kan uw huisarts u verwijzen naar GGZ Drenthe voor kortdurende hulp, ook wel Basis GGZ genoemd.

Hulp van GGZ Drenthe

Wanneer u psychische klachten hebt en er op tijd bij bent, kunt u zelf veel doen om weer grip op uw leven te krijgen. Zo kunt u voorkomen dat problemen erger worden. Het kan zijn dat u klachten heeft of uw omgeving merkt dat er iets met u aan de hand is. Wij adviseren om er niet te lang mee rond te blijven lopen, maar dit met uw huisarts te bespreken. Hierbij kunt u denken aan uiteenlopende klachten of problemen zoals: 

  • Angst; 
  • Depressie; 
  • Trauma; 
  • Gedragsproblemen, zoals ADHD, autisme of persoonlijkheidsproblemen; 
  • Sommige mensen met ernstige psychiatrische problemen krijgen nazorg om een terugval te voorkomen.  

Hoe ziet een behandeling eruit?

Hulp van GGZ Drenthe kan bestaan uit verschillende behandelmethoden. Bijvoorbeeld gesprekken, oefeningen (bijvoorbeeld op de computer) of therapie. Bijvoorbeeld:

Deze behandelingen kunnen zowel op een locatie van GGZ Drenthe als online worden gegeven. Daarnaast kunt u medicijnen voorgeschreven krijgen. 

Kenmerken van het behandelteam

Er zijn verschillende behandelaren bij GGZ Drenthe. Samen vormen zij het behandelteam. Voor een behandeling komt u naar een van onze poliklinieken. Daarnaast krijgt u meestal online hulp.  

Hoe werkt hulp van GGZ Drenthe?

Stap 1: verwijzing en uitnodiging

Om hulp van GGZ Drenthe te krijgen is een verwijzing noodzakelijk. De (huis)arts of een behandelaar van GGZ Drenthe kan u verwijzen en aanmelden. Of u krijgt een verwijsbrief, daarmee kunt u zichzelf aanmelden. Daarna krijgt u van ons een uitnodiging voor een intakegesprek, per brief of telefonisch. 

Stap 2: afspraak en vragenlijsten

Wij verzoeken u bij uw eerste gesprek het volgende mee te nemen: 

  • een identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs); 
  • uw pasje van de zorgverzekeraar; 
  • een overzicht van de medicijnen die u gebruikt. 

Als u zich voor uw eerste afspraak meldt bij GGZ Drenthe lopen we de aanmeldgegevens met u door, vragen we u een digitale vragenlijst in te vullen en controleren wij samen met u uw formulier persoonsgegevens. 

Tijdens het eerste gesprek worden uw klachten, onder andere aan de hand van de ingevulde vragenlijst, besproken. Dit gesprek is bedoeld om samen te bepalen of GGZ Drenthe de juiste hulp kan bieden voor uw problemen. Als dat het geval is, overlegt de behandelaar met u welke aanpak het beste bij u past. De behandelaar legt dit vast in een behandelplan, dat hij in een volgend gesprek met u bespreekt.  

Stap 3: behandeling

Om tot een goed resultaat te komen is het van belang dat u een actieve bijdrage aan de behandeling levert. Als u langer in behandeling bent, meten we het verloop van de behandeling regelmatig met vragenlijsten (tussenevaluatie). Voor het verloop van de behandeling is het namelijk belangrijk na te gaan of u voldoende vooruit gaat. Met behulp van uw antwoorden op de vragen meten we de effectiviteit van de behandeling. Het invullen van een vragenlijst kan meestal op een computer en kost gemiddeld tien minuten. 

'Na behandeling bij GGZ Drenthe ben ik veel sterker geworden. Ik heb geleerd om alles een beetje te relativeren. Wat er ook gebeurt, het kan het einde van de wereld niet zijn.'

Francien haar verhaal

Handige links

Patiëntinformatie A-Z

Snel antwoord op uw vragen

Wie is verantwoordelijk voor mijn behandeling?

Bij een behandeling door GGZ Drenthe is de regiebehandelaar verantwoordelijk voor een goed verloop van uw behandeltraject. Dat geldt ook voor de diagnose die wordt gesteld, het behandelplan en het behandelvoorstel. De medebehandelaars in het team zijn zelf verantwoordelijk voor hun specifieke aandeel in uw behandeling. De regiebehandelaar is meestal de psychiater of de klinisch psycholoog in het team.

Kan ik zelf mijn behandelaar kiezen?

Wanneer u voor het eerst kennismaakt met GGZ Drenthe is het lastig zelf te kiezen voor een behandelaar. Uw regiebehandelaar zal met u bespreken welke mogelijkheden er zijn. Heeft u op basis van eerdere ervaringen voorkeur voor een specifieke behandelaar, dan zullen we daar rekening mee houden.

Wat moet ik doen als het niet klikt met mijn behandelaar?

Dit kunt u het beste eerst met uw behandelaar bespreken. Of met de afdeling waar u in behandeling bent. We kijken hoe we hier een oplossing voor kunnen vinden, binnen de mogelijkheden die we hebben. Als dit geen oplossing biedt dan kunt u een patiëntenvertrouwenspersoon inschakelen.

Wat gebeurt er als ik word opgenomen?

Bij psychische crisissituaties kan opname in een kliniek nodig zijn. Meestal heeft u eerst contact met een psychiatrisch verpleegkundige van de Crisisdienst. Daarna heeft u onder andere een gesprek met een psychiater. Tijdens een opname verblijft iemand voor kortere of langere tijd dag en nacht bij GGZ Drenthe.

Er zijn ook mensen die door hun problemen afhankelijk zijn van een veilige omgeving en dat ook blijven. Voor deze mensen zijn er woonafdelingen. Bent u langer dan twee maanden opgenomen, dan wordt GGZ Drenthe uw (tijdelijke) woonadres.

Informatie over opname bij GGZ Drenthe

Alle vragen

Een vraag stellen aan GGZ Drenthe

Lees ook onze veelgestelde vragen of stel hier direct uw vraag:

* = Verplicht veld

Voor vragen of contact met een behandelaar kunt u tijdens kantooruren ook telefonisch contact opnemen met het centrale telefoonnummer van GGZ Drenthe, (0592) 33 42 00.

Zorgvragen over uw persoonlijke psychische situatie behandelen wij niet per e-mail. Uw persoonsgegevens worden alleen gebruikt voor het reageren op uw bericht. De gegevens worden niet langer bewaard dan nodig is. Het beantwoorden van uw e-mail kan enkele dagen duren.