Spring naar navigatie Spring naar inhoud

Wij vinden het belangrijk te meten wat het resultaat is van onze behandelingen en of u daar tevreden over bent. Meedoen aan deze onderzoeken is geheel vrijwillig en de beslissing wel of niet deel te nemen heeft geen gevolgen voor uw behandeling. De resultaten van de onderzoeken gebruiken we om de kwaliteit van onze zorg te verbeteren

Vragen over effect van de behandeling
Aan het begin, tijdens en/of na afloop van de behandeling vragen we u vragenlijsten in te vullen. De antwoorden gebruikt het behandelteam om de voortgang van uw behandeling bij te houden.

Er zijn verschillende vragenlijsten: voor kinderen, volwassenen en ouderen. Maar ook voor poliklinische of klinische hulp. Alle vragenlijsten hebben tot doel het resultaat van de behandeling te meten. Vragenlijsten staan ook bekend onder de term ROM of Routine Outcome Monitoring. Dit betekent hetzelfde als regelmatig meten.

Met behulp van uw antwoorden krijgen we een goede indruk hoe het met u gaat en of de behandeling resultaat heeft. We bespreken de uitslag van de vragenlijsten met u.

Vragen over hoe tevreden u bent
Regelmatig vragen we onze patiënten hoe tevreden zij zijn over GGZ Drenthe. Daarvoor gebruiken we verschillende vragenlijsten. De vragen gaan over de hulp die u krijgt, hoe er met u wordt omgegaan, bereikbaarheid van de behandelaar (hulpverlener), informatievoorziening, keuzemogelijkheden, evaluatie en beoordeling. Voor het meten, analyseren en rapporteren van de ervaren kwaliteit van onze behandelingen gebruiken we standaard methoden, zoals de Consumer Quality Index (CQI) en de GGZ Thermometer. 

Uitkomst vragenlijsten
Over 2018 waarderen onze patiënten onze zorg met de volgende gemiddelde cijfers:
Volwassenen en ouderen Basis GGZ: 8.2
Volwassenen en ouderen Specialistische GGZ: 7.4

Veel patiënten zijn tevreden over hoe er met hen werd omgegaan en voelen zich serieus genomen door hun behandelaar(s). Ze konden meebeslissen over (onderdelen van) hun behandeling. Ook de bereikbaarheid van behandelaren, zoals per telefoon of e-mail, werd positief beoordeeld.

Wat GGZ Drenthe wil verbeteren is de informatie over zelfhulpprogramma’s en ondersteuning van patiëntenverenigingen. Een ander aandachtspunt is de evaluatie van vragenlijsten die patiënten invullen. Sommige patiënten zeggen onvoldoende geïnformeerd te zijn over de uikomsten hiervan. 

Een vraag stellen

Lees ook onze veelgestelde vragen of stel hier direct uw vraag:

* = Verplicht veld

Voor vragen kunt u tijdens kantooruren ook telefonisch contact opnemen. Zorgvragen over uw persoonlijke psychische situatie behandelen wij niet per e-mail. Uw persoonsgegevens worden alleen gebruikt voor het reageren op uw bericht. De gegevens worden niet langer bewaard dan nodig is. Het beantwoorden van uw e-mail kan enkele dagen duren.