Spring naar navigatie Spring naar inhoud

Uw rol als naaste

Familieleden en naasten spelen een belangrijke rol bij het herstel van iemand met psychische problemen. Uw kennis, ervaring en betrokkenheid zijn waardevol bij de behandeling. We gaan er daarom vanuit dat u een actieve bijdrage aan de behandeling van de patiënt wilt leveren. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat u als partner, kind of kinderen, vriend(in) of mantelzorger aanwezig bent bij de intake. 

Wanneer u te maken krijgt met psychische problemen van een familielid of naaste, kan dat vragen, bezorgdheid en onzekerheid oproepen. U krijgt te maken met een persoon die verandert en soms moeilijk te bereiken of te begrijpen is. Vaak duurt het een tijdje voordat een diagnose gesteld is en de hulpverlening op gang komt. Maar ook na jaren kunt u nog steeds schrikken of bezorgd worden als u zich realiseert dat het (weer) mis gaat. GGZ Drenthe probeert familieleden en naasten zo goed mogelijk te informeren, te betrekken en te ondersteunen.  Bijvoorbeeld in een naastbetrokkenengesprek met een verpleegkundige of maatschappelijk werker of met psycho-educatie.

Download: folder voor familieleden en naasten van mensen met psychische problemen
Naastenondersteuning

Naastenondersteuning bestaat uit enkele gesprekken met een zorgmedewerker en een familie-ervaringsdeskundige. In de gesprekken staat ú als naaste centraal. Het onderwerp van de gesprekken bepaalt u zelf. We luisteren en denken mee over hoe u goed voor uzelf kunt blijven zorgen.

Adviesraad Naasten

De Adviesraad Naasten van GGZ Drenthe geeft een stem aan familieleden en andere direct betrokkenen van patiënten. De raad komt op voor hun belangen en geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de directie  en managers. Met de NaastenApp heeft u alle informatie bij de hand. 

Familievertrouwenspersoon

Wanneer u als familie, vriend of kennis betrokken raakt bij iemand met psychische problemen, dan kan dat best lastig zijn. Misschien heeft u vragen? Of loopt het contact tussen u en GGZ Drenthe niet zoals u verwachtte? De familievertrouwenspersoon kan u helpen.

Klachtenfunctionaris

Wanneer u ontevreden bent over onze dienstverlening is het belangrijk dat u zich daarover uitspreekt. Ook als familie of naastbetrokkene kunt u niet tevreden zijn. De klachtenfunctionaris bemiddelt en probeert samen met alle partijen tot een oplossing te komen.

Belangenorganisaties en naastenplatform

Er is een aantal landelijke organisaties dat zich inzet voor familieleden en naasten van mensen met psychische problemen. Bijvoorbeeld door informatie te geven of bijeenkomsten te organiseren.  Ook is er een online platform waar naasten elkaar kunnen treffen.

Patiëntinformatie

Bekijk onze patiëntinformatie voor meer specifieke informatie. 

Een vraag stellen

Lees ook onze veelgestelde vragen of stel hier direct uw vraag:

* = Verplicht veld

Het beantwoorden van uw bericht kan enkele dagen duren. Vragen over uw persoonlijke psychische situatie behandelen wij niet per e-mail. Voor vragen kunt u tijdens kantooruren ook telefonisch contact opnemen via 0592 – 74 14 14. 

Met het invullen van het contactformulier geeft u toestemming uw persoonsgegevens te gebruiken voor het reageren op uw bericht. Uw gegevens worden alleen voor dat doel gebruikt en niet langer bewaard dan nodig is.