Spring naar navigatie Spring naar inhoud

Wanneer u te maken krijgt met psychische problemen van een familielid, kan dat vragen, bezorgdheid en onzekerheid oproepen. U krijgt te maken met een persoon die verandert en soms moeilijk te bereiken of te begrijpen is. Vaak duurt het een tijdje voordat een diagnose gesteld is en de hulpverlening op gang komt. Maar ook na jaren kunt u nog steeds schrikken of bezorgd worden als u zich realiseert dat het (weer) mis gaat. GGZ Drenthe probeert familieleden zo goed mogelijk te informeren, te betrekken en te ondersteunen. 

We bieden naasten ondersteuning in de vorm van:

  • Naastbetrokkenengesprek: met een verpleegkundige of maatschappelijk werker bespreekt u uw zorgen en vragen over uw naaste en diens psychische problemen. Ook als uw naaste geen toestemming geeft persoonlijke informatie met u te delen, kunnen wij van betekenis voor u zijn.
  • Psycho-educatie: in bijeenkomsten voor naasten geven we uitleg over psychische ziekten en hoe u daar mee om kunt gaan
  • Lotgenotencontact: tijdens lotgenotenbijeenkomsten wisselt u ervaringen en tips met elkaar uit.
  • Familiecoach: een familiecoach (ervaringsdeskundige) komt bij u thuis om u en uw familieleden te ondersteunen in het omgaan met het psychische probleem van uw naaste.
Familievertrouwenspersoon

Wanneer u als familie, vriend of kennis betrokken raakt bij iemand met psychische problemen, dan kan dat best lastig zijn. Misschien heeft u vragen? Of loopt het contact tussen u en GGZ Drenthe niet zoals u verwachtte? De familievertrouwenspersoon kan u helpen.

Naastbetrokkenenraad

De Naastbetrokkenenraad van GGZ Drenthe geeft een stem aan familieleden en andere direct betrokkenen van patiënten. De Naastbetrokkenenraad komt op voor hun belangen en geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de directie  en managers.

Belangenorganisaties en naastenplatform

Er is een aantal landelijke organisaties dat zich inzet voor familieleden en naasten van mensen met psychische problemen. Bijvoorbeeld door informatie te geven of bijeenkomsten te organiseren.  Ook is er een online platform waar naasten elkaar kunnen treffen.

Klachtenfunctionaris

Wanneer u ontevreden bent over onze dienstverlening is het belangrijk dat u zich daarover uitspreekt. Ook als familie of naastbetrokkene kunt u niet tevreden zijn. De klachtenfunctionaris bemiddelt en probeert samen met alle partijen tot een oplossing te komen.

Patiëntinformatie

Bekijk onze patiëntinformatie voor meer specifieke informatie. 

Snel antwoord op uw vragen

Bekijk veelgestelde vragen over hulp van GGZ Drenthe. 

Een vraag stellen

Lees ook onze veelgestelde vragen of stel hier direct uw vraag:

* = Verplicht veld

Voor vragen kunt u tijdens kantooruren ook telefonisch contact opnemen. Zorgvragen over uw persoonlijke psychische situatie behandelen wij niet per e-mail. Uw persoonsgegevens worden alleen gebruikt voor het reageren op uw bericht. De gegevens worden niet langer bewaard dan nodig is. Het beantwoorden van uw e-mail kan enkele dagen duren.