De klacht gaat over een besluit van uw behandelaar/de zorgverantwoordelijke die hij/zij heeft genomen op grond van de Wet verplichte ggz.
Gebruik het online klachtenformulierof print dit klachtenformulier zodat u het kunt invullen en opsturen naar GGZ Drenthe.
U kunt het klachtenformulier ook samen met de patiëntenvertrouwenspersoon invullen.
Contact
U kunt ook een e-mail sturen naar de klachtencommissie. De secretaris van de klachtencommissie neemt vervolgens contact met u op over de behandeling van uw klacht.
Vervolg
De klachtencommissie kan een hoorzitting organiseren, beoordeelt uw klacht en doet een bindende uitspraak. N.B. : Bent u verplicht in zorg maar heeft uw klacht géén betrekking op een besluit van uw behandelaar/de zorgverantwoordelijke die hij/zij heeft genomen op grond van de Wet verplichte ggz? Gaat het bijvoorbeeld over bejegening? Neem dan contact op met de klachtenfunctionaris.
Wat doet de regionale klachtencommissie met een klacht?
Voor een klacht over gedwongen opname of een gedwongen ambulante behandeling kunt u contact opnemen met de secretaris van de klachtencommissie.
De regionale klachtencommissie Wvggz Drenthe functioneert zelfstandig en onafhankelijk van zorgaanbieders. De voorzitters en leden van deze commissie zijn niet in dienst bij de organisatie waar uw klacht tegen gericht is. De commissie maakt wel gebruik van de faciliteiten van GGZ Drenthe, zoals het postadres en het mailadres.
Patiëntenvertrouwenspersoon
U kunt terecht bij de patiëntenvertrouwenspersoon (pvp) voor ondersteuning bij de klachtenprocedure. De pvp behartigt uw belangen en komt voor uw op.
- De pvp voor de locatie Assen is de heer R. (Roy) Smolders. U kunt hem bellen op 06 - 82 97 40 77 of mailen via r.smolders@pvp.nl
- De pvp voor de locaties Beilen, Emmen, Hoogeveen en Meppel is de heer M. (Miguel) Gonzales. U kunt hem bellen op 06 - 30 56 55 08 of mailen via m.gonzalez@pvp.nl
- De pvp voor ouderenpsychiatrie Hoogeveen is mevrouw I. (Ien) Lfil. U kunt haar bellen op 06 - 82 98 58 50 of mailen via i.lfil@pvp.nl
Heeft u schade geleden?
De klachtencommissie mag ook een schadevergoeding toekennen. Als u daarvoor in aanmerking wilt komen, is het belangrijk dat u duidelijk aangeeft waarom u vindt dat u hier recht op hebt. Wat is er verkeerd gegaan en welke schade hebt u daardoor geleden?
De klachtencommissie spreekt een oordeel uit over de gegrondheid van een klacht en doet aanbevelingen aan de directie naar aanleiding van klachtenprocedures. De klachtencommissie kan hoorzittingen organiseren. Lees hier de beslissingen van de regionale klachtencommissie Drenthe.
Nog niet tevreden?
Als u het niet eens met de beslissing van de regionale klachtcommissie Wvggz of als een beslissing niet op tijd is genomen, kunt u kosteloos aan de rechter vragen een beslissing over de klacht te nemen. Hiervoor moet u een gemotiveerd verzoekschrift bij de rechter indienen. Dit moet binnen zes weken na de dag waarop de regionale klachtencommissie een beslissing heeft genomen of had moeten nemen.
Overzicht beslissingen Wvggz-klachten
Het overzicht van recente beslissingen van de regionale klachtencommissie Wvggz vindt u hier.
De klachtenregeling bij verplichte zorg
In de klachtenregeling Wvggz Drenthe staat uitgebreide informatie over hoe het gaat als u verplichte zorg krijgt en een klacht heeft over GGZ Drenthe.
Informatie over een klacht in de zorg
Het Landelijk Meldpunt Zorg geeft algemene informatie en advies bij vragen en klachten over de kwaliteit van zorg.