De klachtencommissie is er voor patiënten die zijn opgenomen of verplicht in zorg zijn met een Wet verplichte ggz (Wvggz)-maatregel en die een klacht hebben over een besluit van de behandelaar op grond van de Wvggz. De klachtencommissie kan over een Wvggz-klacht een hoorzitting organiseren, beoordeelt de klacht en doet een bindende uitspraak.
De klacht gaat over een besluit van jouw behandelaar/de zorgverantwoordelijke die hij/zij heeft genomen op grond van de Wvggz. Je kunt het klachtenformulier ook samen met de patiëntvertrouwenspersoon invullen. Ook voor ondersteuning bij de klachtenprocedure kun je terecht bij de patiëntvertrouwenspersoon. De patiëntvertrouwenspersoon behartigt jouw belangen en komt voor jou op.
Om een klacht in te dienen bij de klachtenfunctionaris zijn drie opties:
De secretaris van de klachtencommissie neemt vervolgens contact met jou op over de behandeling van jouw klacht. De klachtencommissie kan een hoorzitting organiseren, beoordeelt jouw klacht en doet een bindende uitspraak. Let op: ben je verplicht in zorg maar heeft jouw klacht géén betrekking op een besluit van jouw behandelaar/de zorgverantwoordelijke die hij/zij heeft genomen op grond van de Wvggz? Gaat het bijvoorbeeld over bejegening? Neem dan contact op met de klachtenfunctionaris in plaats van de klachtencommissie.
 
Wat doet de regionale klachtencommissie met een klacht?
Voor een klacht over gedwongen opname of een gedwongen ambulante behandeling kun je contact opnemen met de secretaris van de klachtencommissie.
De regionale klachtencommissie Wvggz Drenthe functioneert zelfstandig en onafhankelijk van zorgaanbieders. De voorzitters en leden van deze commissie zijn niet in dienst bij de organisatie waar uw klacht tegen gericht is. De commissie maakt wel gebruik van de faciliteiten van GGZ Drenthe, zoals het postadres en het mailadres.
 
Heb je schade geleden? 
De klachtencommissie mag ook een schadevergoeding toekennen. Als je daarvoor in aanmerking wilt komen, is het belangrijk dat je duidelijk aangeeft waarom je vindt dat je hier recht op hebt. Wat is er verkeerd gegaan en welke schade heb je daardoor geleden? De klachtencommissie spreekt een oordeel uit over de gegrondheid van een klacht en doet aanbevelingen aan de directie naar aanleiding van klachtenprocedures. De klachtencommissie kan hoorzittingen organiseren.
 
Nog niet tevreden? 
Als je het niet eens bent met de beslissing van de regionale klachtcommissie Wvggz of als een beslissing niet op tijd is genomen, kun je kosteloos aan de rechter vragen een beslissing over de klacht te nemen. Hiervoor moet je een gemotiveerd verzoekschrift bij de rechter indienen. Dit moet binnen zes weken na de dag waarop de regionale klachtencommissie een beslissing heeft genomen of had moeten nemen.
 
De klachtenregeling bij verplichte zorg
In de klachtenregeling Wvggz Drenthe staat uitgebreide informatie over hoe het gaat als u verplichte zorg krijgt en een klacht heeft over GGZ Drenthe.
 
Informatie over een klacht in de zorg
Het Landelijk Meldpunt Zorg geeft algemene informatie en advies bij vragen en klachten over de kwaliteit van zorg.