Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Suggesties of klachten

Wij doen ons uiterste best jou zo goed mogelijk te behandelen. Toch kan het voorkomen dat je ontevreden bent, een suggestie of een klacht hebt over onderdelen van uw behandeling, een medewerker of de organisatie. Laat het ons weten, dan kunnen we er mogelijk wat aan doen! Ook willen we graag leren van uw onvrede of klacht en proberen klachten in de toekomst te voorkomen.

Wil je deze informatie of de van toepassing zijnde klachtenregeling GGZ Drenthe liever op papier? Het secretariaat van de afdeling waar je in behandeling bent print de informatie graag voor jou uit! 


In gesprek over een klacht

Als je ontevreden bent over onze zorg- of dienstverlening is het belangrijk dat je dit laat weten. Het liefst in een gesprek met jouw behandelaar. Lukt het niet om samen een oplossing te vinden? Vraag dan of de leidinggevende van het behandelteam mee kan helpen. Vind je het moeilijk om over jouw klacht te praten, of komt er geen oplossing? Dat kun je het volgende doen met een klacht: 

  • Je kunt contact opnemen met de klachtenfunctionaris voor vrijblijvend advies, ondersteuning of bemiddeling bij een klachttraject. De klachtenfunctionaris is onpartijdig en onafhankelijk. Jouw partner, familielid of een andere vertegenwoordiger mag dit ook voor jou doen. 
  • Als je bent opgenomen bij GGZ Drenthe of als je ambulante behandeling krijgt met verplichte zorg, dan kun je terecht bij de onafhankelijke patiëntvertrouwenspersoon. De patiëntvertrouwenspersoon kan jou ondersteunen bij vragen of klachten waar je met jouw behandelaar niet uitkomt, of als je ontevreden bent over de hulpverlening. Ook kan de patiëntvertrouwenspersoon jou ondersteunen en begeleiden in een klachttraject bij de klachtencommissie of een klachtbemiddelingstraject bij de klachtenfunctionaris. 

Naar de Klachtenfunctionaris of Klachtencommissie?

Een klacht over een beslissing van jouw behandelaar in het kader van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) kun je indienen bij de Klachtencommissie. Alle andere klachten kun je indienen bij de Klachtenfunctionaris. Bekijk hieronder hoe je dat doet.

Een klacht indienen bij de Klachtenfunctionaris

De klachtenfunctionaris is onafhankelijk, staat naast de klager en de beklaagde en heeft een bemiddelende rol. Samen met alle partijen probeert de klachtenfunctionaris tot een oplossing te komen. De klachtenfunctionaris houdt zich aan het klachtenreglement van GGZ Drenthe. Lukt het niet om uw klacht te verhelpen, dan neemt uiteindelijk de directie van GGZ Drenthe een besluit.

Om een klacht in te dienen bij de klachtenfunctionaris zijn drie opties:

De klachtenfunctionaris neemt binnen vijf werkdagen na ontvangst van jouw klacht contact met je op. De klachtenfunctionaris bemiddelt en probeert samen met u en de andere partij(en) tot een oplossing te komen.
 

Nog niet tevreden?

De klachtenfunctionaris draagt de klacht over aan de directie en licht toe wat er al is gedaan. De directie neemt een besluit en informeert u hier schriftelijk over. Bent u nog niet tevreden? Dan kunt u onder andere terecht bij de Geschillencommissie Geestelijke Gezondheidszorg of de rechter.
 

Wat doet de Klachtenfunctionaris met een klacht?

De klachtenfunctionaris geeft algemene informatie en advies over de klachtenregeling. De functionaris denkt met u mee over hoe uw klacht kan worden opgelost. In overleg met u kan de klachtenfunctionaris u helpen uw klacht te verhelderen en verder te onderzoeken. De klachtenfunctionaris kan ook contacten leggen en bemiddelen, of zorgen dat uw klacht op de juiste plek terecht komt. De klachtenfunctionaris is onpartijdig en ondersteunt de betrokken partijen bij het maken van keuzes en het zoeken naar een oplossing. De klachtenfunctionaris signaleert mogelijke verbeterpunten voor de organisatie en adviseert hierover.
 

De Klachtenregeling (Wkkgz)

In de Klachtenregeling GGZ Drenthe voor patiënten, vertegenwoordigers en nabestaanden bij klachten op grond van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) staat uitgebreide informatie over hoe het gaat als u in zorg bent en een klacht heeft over GGZ Drenthe.
 

Informatie over een klacht in de zorg

Het Landelijk Meldpunt Zorg geeft algemene informatie en advies bij vragen en klachten over de kwaliteit van zorg.  

Een klacht indienen bij de Klachtencommissie

De klachtencommissie is er voor patiënten die zijn opgenomen of verplicht in zorg zijn met een Wet verplichte ggz (Wvggz)-maatregel en die een klacht hebben over een besluit van de behandelaar op grond van de Wvggz. De klachtencommissie kan over een Wvggz-klacht een hoorzitting organiseren, beoordeelt de klacht en doet een bindende uitspraak.

De klacht gaat over een besluit van jouw behandelaar/de zorgverantwoordelijke die hij/zij heeft genomen op grond van de Wvggz. Je kunt het klachtenformulier ook samen met de patiëntvertrouwenspersoon invullen. Ook voor ondersteuning bij de klachtenprocedure kun je terecht bij de patiëntvertrouwenspersoon. De patiëntvertrouwenspersoon behartigt jouw belangen en komt voor jou op.

Om een klacht in te dienen bij de klachtenfunctionaris zijn drie opties:

De secretaris van de klachtencommissie neemt vervolgens contact met jou op over de behandeling van jouw klacht. De klachtencommissie kan een hoorzitting organiseren, beoordeelt jouw klacht en doet een bindende uitspraak. Let op: ben je verplicht in zorg maar heeft jouw klacht géén betrekking op een besluit van jouw behandelaar/de zorgverantwoordelijke die hij/zij heeft genomen op grond van de Wvggz? Gaat het bijvoorbeeld over bejegening? Neem dan contact op met de klachtenfunctionaris in plaats van de klachtencommissie.
 

Wat doet de regionale klachtencommissie met een klacht?

Voor een klacht over gedwongen opname of een gedwongen ambulante behandeling kun je contact opnemen met de secretaris van de klachtencommissie.

De regionale klachtencommissie Wvggz Drenthe functioneert zelfstandig en onafhankelijk van zorgaanbieders. De voorzitters en leden van deze commissie zijn niet in dienst bij de organisatie waar uw klacht tegen gericht is. De commissie maakt wel gebruik van de faciliteiten van GGZ Drenthe, zoals het postadres en het mailadres.
 

Heb je schade geleden? 

De klachtencommissie mag ook een schadevergoeding toekennen. Als je daarvoor in aanmerking wilt komen, is het belangrijk dat je duidelijk aangeeft waarom je vindt dat je hier recht op hebt. Wat is er verkeerd gegaan en welke schade heb je daardoor geleden? De klachtencommissie spreekt een oordeel uit over de gegrondheid van een klacht en doet aanbevelingen aan de directie naar aanleiding van klachtenprocedures. De klachtencommissie kan hoorzittingen organiseren.
 

Nog niet tevreden? 

Als je het niet eens bent met de beslissing van de regionale klachtcommissie Wvggz of als een beslissing niet op tijd is genomen, kun je kosteloos aan de rechter vragen een beslissing over de klacht te nemen. Hiervoor moet je een gemotiveerd verzoekschrift bij de rechter indienen. Dit moet binnen zes weken na de dag waarop de regionale klachtencommissie een beslissing heeft genomen of had moeten nemen.
 

De klachtenregeling bij verplichte zorg

In de klachtenregeling Wvggz Drenthe staat uitgebreide informatie over hoe het gaat als u verplichte zorg krijgt en een klacht heeft over GGZ Drenthe.
 

Informatie over een klacht in de zorg

Het Landelijk Meldpunt Zorg geeft algemene informatie en advies bij vragen en klachten over de kwaliteit van zorg.  

Ga rechtstreeks naar de online klachtenformulieren voor de klachtenfunctionaris of klachtencommissie.

Een klacht indienen als naaste

Een patiënt kan jou als naaste machtigen om namens hem of haar een klacht in te dienen. Nabestaanden en vertegenwoordigers kunnen zelfstandig een klacht indienen waar het de bejegening van henzelf betreft. Alle naastbetrokken kunnen altijd voor informatie en advies contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Wanneer jouw naaste opgenomen is binnen GGZ Drenthe of met (een dreigende) zorgmachtiging of crisismaatregel te maken heeft, kun je terzijde worden gestaan door de familievertrouwenspersoon.

Lees meer over de familievertrouwenspersoon

Maak kennis met de Klachtenfunctionarissen en de secretaris Klachtencommissie

Petra Windmeijer

Klachtenfunctionaris

Alice Hesp

Klachtenfunctionaris

Rita Linde

Klachtenfunctionaris

Marja Keus-Luiten

Klachtenfunctionaris

Wim Krol

Secretaris Klachtencommissie (bereikbaar op maandag, dinsdag en donderdag tijdens kantooruren)

Beslissingen Wvggz-klachten

Bekijk hier de beslissingen van de Regionale Klachtencommissie Drenthe over ingediende klachten op grond van de Wet verplichte ggz betreffende de zorginstelling.

2025
2024
2023
2022
2021
2020

Neem contact op met de Klachtenfunctionaris

Via onderstaand formulier kun je jouw klacht indienen bij de klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris gaat zorgvuldig om met de ingevulde gegevens en gebruikt deze niet voor andere doeleinden dan de behandeling van de klacht. Bellen met de klachtenfunctionaris kan ook: 06 22 85 63 37

Geslacht
(Optioneel)

Neem contact op met de Klachtencommissie

Via dit formulier kun je jouw klacht melden als je verplichte zorg krijgt op grond van de Wet verplichte ggz (Wvggz). Jouw klacht via dit formulier komt binnen bij de secretaris van de klachtencommissie. De klachtencommissie gaat zorgvuldig om met de ingevulde gegevens en gebruikt deze niet voor andere doeleinden dan de behandeling van de klacht.

Heb je een vraag? Neem dan telefonisch contact op met de secretaris van de klachtencommissie via 06 21 10 02 49 (op maandag, dinsdag en donderdag tijdens kantooruren).

Geslacht
(Optioneel)
Vul hier de naam van jouw behandelaar (of behandelaars) in.
(Optioneel)
Woon je op een afdeling van GGZ Drenthe? Vul dan hier (ook) de naam en locatie in van de afdeling waar je verblijft.
(Optioneel)
Vul je als naaste van bovengenoemde patiënt dit formulier in? Vul dan dit veld in.
(Optioneel)
Vul je als naaste van bovengenoemde patiënt dit formulier in? Vul dan dit veld in.
(Optioneel)
Vul je als naaste van bovengenoemde patiënt dit formulier in? Vul dan dit veld in.
(Optioneel)
Gaat jouw klacht over een organisatieonderdeel of team/afdeling? Vul dan dit veld in.
(Optioneel)
Gaat jouw klacht over één of meerdere medewerker(s), vul dan hier de naam of namen in.
Heb je contact gehad met de patiëntvertrouwenspersoon over jouw klacht?
Ga je akkoord met inzage door de klachtencommissie in je patiëntendossier, voor zover dat noodzakelijk is voor de behandeling van de klacht?
(Optioneel)
(Optioneel)

Heb je een tip of suggestie?

Wij doen ons uiterste best jou zo goed mogelijk te behandelen. Toch kan het voorkomen dat je een suggestie hebt over hoe wij onze zorg kunnen verbeteren. Laat het ons weten!

(Optioneel)