Spring naar navigatie Spring naar inhoud
Rianne Dost - psychiater en manager behandelbeleid Acute Psychiatrie
Rianne Dost; psychiater en manager behandelbeleid Acute Psychiatrie

 

“Twee jaar geleden ging ons provinciebrede crisisdienstsysteem op de schop. Er werd al langer gekeken of het systeem van bemensing van de crisisdienst buiten kantooruren nog wel houdbaar was. Onder de psychiaters werd de druk als veel te hoog ervaren, dus toen zijn we om de tafel gegaan. Het uitgangspunt was dat iedereen zijn bijdrage aan de dienst moet leveren, maar wel op een manier die bij hem of haar past. Een vorm dus waarbij we niet te veel van elkaar vragen en iedereen het werk graag blijft doen. We zijn toen vrij organisch gekomen tot een model met veel meer keuzemogelijkheden.  

 

‘Er wordt altijd geluisterd naar je wensen’

 

Voorkeuren

Je kunt nu bijvoorbeeld aangeven of je de nachtdiensten alleen wilt doen of met zijn tweeën. Je kunt ook je voorkeur uitspreken voor de kliniek of voor ambulant, en voor het aantal deeldiensten dat je wilt uitvoeren. Er wordt altijd geluisterd naar je wensen. Je kunt ook besluiten niet mee te doen in het reguliere crisisdienstsysteem en kiezen voor aanwezigheidsdienst. Dan heb je op een vaste dag één keer in de twee weken dienst. Dat is heel prettig voor mensen met kleine kinderen. Er is een maximum aan wat er van je gevraagd wordt - en dat is flink naar beneden bijgesteld. Doe je iets daarboven, dan staat daar een beloning tegenover. Het hoeft dus niet, maar het kan wel, en we waarderen het heel erg als je het doet. 

Tevredenheid

Door het brede palet aan smaken waaruit de collega’s tegenwoordig kunnen kiezen, sluit het werk in de crisisdienst veel beter aan bij hun eigen voorkeuren en belastbaarheid dan zo’n twee jaar geleden. Daardoor is de tevredenheid heel erg toegenomen. Psychiaters die niet in loondienst zijn, maar zzp, beginnen zich nu ook bij ons aan te melden omdat ze mee willen doen. Terwijl er eerder best veel psychiaters uit loondienst gingen en zzp geworden zijn, onder meer omdat het werk in de crisisdienst te belastend was. Nu komen ze weer terug omdat ze het werk nu wel kunnen doen op een manier die bij hen past. We trekken steeds meer collega’s aan en dat komt voor een deel beslist doordat we onze crisisdienst op deze manier hebben ingericht. Ze krijgen bevestigd dat ze wat te zeggen hebben over de manier waarop ze hun werk doen.”