Spring naar navigatie Spring naar inhoud
Lilian Stam; verpleegkundige op de afdeling Klinische Rehabilitatie; volgt Masteropleiding Innovatie in zorg en welzijn.

 

‘’Zo gauw we weten dat er een nieuwe patiënt naar ons team wordt overgeplaatst, zoeken we hem actief op de afdeling op waar hij op dat moment verblijft. We laten zien wie we zijn en waar hij straks terechtkomt. Dit is opgenomen in ons opnameprotocol.” 

 

‘De stap van een gesloten naar een open afdeling is vaak heel groot; sommigen vallen terug en dat willen we voorkomen’

 

 “GGZ Drenthe biedt heel veel opleidingsplekken aan, ook buiten het standaardboekje om, maar niet iedereen is op de hoogte van de mogelijkheden. Op Intranet is daar veel informatie over te vinden. Het is belangrijk dat we goed gaan kijken hoe we ons wetenschappelijk onderzoek op de juiste manier kunnen verbinden met de patiënten- praktijk. Want veel onderzoek, hoe mooi en interessant ook, is in de praktijk niet altijd bruikbaar. Dat is nu aan het veranderen. Vroeger deed je hier onderzoek omdat je het interessant vond, nu hebben we onderzoekslijnen. Daar koppelen we verschillende disciplines aan en de uitkomsten van dat onderzoek vertalen we naar innovaties in de praktijk, zodat het ook bruikbaar is en geïmplementeerd kan worden. 

Kennis delen

Ik doe de Master Innovatie in zorg en welzijn en in overleg met de organisatie is dat goed opgepakt en is daar een plek voor gecreëerd. Mijn opdracht in het kader van mijn opleiding is onder andere om te onderzoeken hoe je verslavingszorg integreert in de psychiatrische zorg op onze afdeling Klinische Rehabilitatie. Over verslavingszorg blijken we al heel veel kennis in huis te hebben, kennis die we goed kunnen gebruiken. Daar hoeven we dus geen externe mensen voor aan te trekken. Dat de GGZ Drenthe veel kennis in huis heeft, geldt trouwens ook op veel andere terreinen. Maar door de schotten in de organisatie blijft vaak onzichtbaar welke kennis er beschikbaar is en weet je elkaar ook niet te vinden. Daarom maken we nu werk van horizontale verbinding; die is nodig voor kennisdeling. Het is al bezig, maar moet nog wat meer op gang komen, als een stoomtrein. Als het eenmaal loopt kunnen we heel veel aan elkaar hebben en krijg je bredere kennis binnen je afdeling. 

Wennen aan de afdeling 

Een themagroep in onze organisatie houdt zich bezig met de doorstroom van patiënten naar verschillende afdelingen, hoe dat stagneert en hoe je dat kunt oplossen. Sommige patiënten komen van een gesloten en sterk gestructureerde afdeling naar onze open afdeling, waar betrekkelijk weinig begeleiding is. Die stap is vaak heel groot. Sommigen vallen terug, hun ziektebeeld verslechtert - en dan moeten ze weer terug naar de gesloten afdeling. Op onze afdeling onderzoeken we hoe we dat kunnen voorkomen, hoe we kunnen aansluiten op de patiënt en voldoende structuur kunnen bieden, zodat hij kan wennen aan de afdeling. 

Bij overplaatsing van een patiënt van de ene naar de andere afdeling willen we voorkomen dat hij in die nieuwe omgeving niemand kent en niet weet wat hij kan verwachten, want dat kan leiden tot terugval. Binnen de afdelingen wordt daarom steeds meer gestreefd naar een warme overdracht, maar door personeelstekort lukt dat niet altijd. Bij ons op de afdeling is het opnameprotocol erop aangepast. Zo gauw we weten dat een nieuwe patiënt naar ons wordt overgeplaatst, zoeken we hem van te voren actief op de afdeling op waar hij op dat moment verblijft. We laten zien wie we zijn, waar hij straks terechtkomt en heten hem welkom.

Kennis omhoog brengen

De afdeling Klinische rehabilitatie heeft twee doelgroepen: mensen die al veertig jaar op het terrein wonen, en mensen tussen de 18 en 50 jaar die actief aan het rehabiliteren zijn. Momenteel spannen we ons ervoor in de doorstroom van deze patiënten te optimaliseren. Dat is complex. De ziekteproblematiek bij de ouderen neemt toe, zowel psychiatrisch als somatisch, en bij de jongeren is vaak sprake van verslavingsproblematiek. Doorstroming van deze mensen naar een afdeling waar ze goed op hun plaats zijn vereist meer kennis in de teams. Als we de doorstroming willen optimaliseren, moeten we die kennis dusdanig omhoog brengen dat in principe elke patiënt op elke afdeling behandeld kan worden.