Spring naar navigatie Spring naar inhoud
Sanne Hiehle; adviseur Leren en Ontwikkelen


“Bij Leren en Ontwikkelen zijn veel ontwikkelingsmogelijkheden. We bieden coaching, leiden zelf mensen op, regelen bij- en nascholing, en ontwikkelen zelf ook scholingstrajecten, zoals de nieuwe E-learningsmodule die nu voor veel medewerkers verplicht is gesteld. Ingegeven door de coronatijd zijn er op digitaal gebied veel aanvullende stappen gezet, zoals online leren, webinars en online behandelen. De crux is nu om de positieve elementen nu vast in te bedden in het beleid voor de komende tijd.”

 

“Met behandelen op afstand hoeft niet alles gekaderd te worden in dat ene contactmoment dat voor de patiënt gepland staat.”


Het was bij GGZ Drenthe niet anders dan bij collega-instellingen. Na de landelijke lockdown op 16 maart jongstleden viel het aantal fysieke trainingen compleet stil. Wat nu? “Na een paar weken was er het besef dat het ‘nieuwe normaal’ een langere periode zou gaan duren. Afwachten tot de genoemde datum van 1 september zou betekenen dat we vrijwel een half jaar stil zouden liggen. Een onmogelijke gedachte. We zijn met trainers van de cursussen in gesprek gegaan, in duo’s, of 1-op-1. Zij waren enthousiast. Binnen drie weken zijn zo de trainingen gestart voor Suïcide-preventie, PEP-klas en werkbegeleiding. De trainers zitten in een fysiek lokaal, vergezeld door een moderator voor met name de techniek. Trainers en deelnemers zijn enthousiast over de mogelijkheden, waaronder bijvoorbeeld een rollenspel en het werken in subgroepen. Het wordt op prijs gesteld dat trainingen ondanks alles toch gewoon door zijn gegaan.” 

GGD Drenthe biedt een breed aanbod van e-learning modules. Dat breidt zich gaandeweg uit. “Een voordeel is dat je bij het digitale aanbod snel kan aanhaken op bijvoorbeeld de actualiteit. Dit doen we bij binnen GGZ Nederland vanuit de GGZ Ecademy. In deze coronatijd stellen andere aanbieders ook, soms gratis, online materiaal beschikbaar, bijvoorbeeld specifieke corona modules.” 

Infrastructuur 

De vlucht aan online vergaderen, beeldbellen bij een stagegesprek, webinars, virtual classrooms, e-learning brengt nieuwe inzichten met zich mee. “Veel onderdelen deden we al, maar meer ad hoc. Nu werd het structureel, zij het soms met vallen en opstaan. Als het gaat om Leren & Ontwikkelen biedt dit nieuwe mogelijkheden. De valkuil is dat we straks terugvallen naar het oude normaal, dat wat we kennen. Juist nu moeten we beleid ontwikkelen voor deels het nieuwe leren en ontwikkelen. Dit beleid structuur geven, inbedden in je reguliere plannen, investeren in je apparatuur en infrastructuur.” 

Natuurlijk blijft het vertrouwde aanbod staan, zoals wanneer dit binnen de RIVM-richtlijnen past een een training of cursus op locatie. “Tegelijk moeten we kijken waar online trainen een optie is en dit vervolgens opnemen in het bestaande aanbod.” Blended learning, een combi van ‘fysiek’ en online zal meer de toekomst zijn. 

Flexibiliteit

Voor de behandelmethoden kunnen we steeds meer gebruikmaken van innovatieve toepassingen. Dat zorgt voor een verbreding van het palet. Er zijn verschillende elektronische modules die iets toevoegen aan de behandeling in het een-op-een-contact. Zo kun je bijvoorbeeld op afstand behandelen op tijdstippen die de patiënt en de behandelaar goed uitkomen. Er zijn depressiebehandelingen met een module of app waar de patiënt zelfstandig mee aan het werk kan gaan: bepaalde oefeningen, of het bijhouden van een stemmingsdagboek – ook met feedbackfunctie. Dat biedt veel flexibiliteit, want zo hoeft niet alles gekaderd te worden in dat ene uur dat voor de patiënt gepland staat. En als patiënt kun je zelf kiezen wanneer je ermee aan de slag gaat, desnoods midden in de nacht, als je niet kunt slapen. We hebben daar al behoorlijk wat aanbod voor. Steeds meer behandlaren werken met online behandelen, steeds meer atiënten zijn er mee bekend. Dat moeten we meenemen. Het is maatwerk. Deze huidige tijd bewijst dat online behandelen zeker een optie kan zijn.”