Spring naar navigatie Spring naar inhoud

Deel uw vragen en zorgen!

Psychische problemen hebben niet alleen invloed op het leven van de patiënt, maar ook op dat van zijn of haar omgeving. Wij willen u als familie of naaste daarom zo goed mogelijk informeren, betrekken en ondersteunen. Zo kunt u voor een luisterend oor en advies terecht bij het team Familieondersteuning van GGZ Drenthe.

Aandacht voor familie en naasten

Familieondersteuning bestaat uit enkele gesprekken met een familie-ervaringsdeskundige en een zorgmedewerker van GGZ Drenthe. Beide maken géén deel uit van het behandelteam van de patiënt. De ondersteuning bestaat uit ongeveer vijf gesprekken. In de gesprekken staat ú als familie of naaste centraal. We luisteren, stellen vragen en helpen u uw kracht versterken. 

Praten over familieondersteuning

Het onderwerp van de gesprekken verschilt. Sommige mensen willen heel graag hun verhaal kwijt aan iemand die de context van de ggz kent. Anderen willen graag meer betrokken worden bij de behandeling, maar weten niet hoe ze daar invulling aan kunnen geven. Weer anderen zijn op zoek naar hoe ze weer een gelijkwaardige relatie kunnen krijgen met de patiënt en de omgeving. 

Familieondersteuning aanvragen

De behandelaar van de patiënt kan familieondersteuning aanvragen als blijkt dat u hier behoefte aan heeft. De behandelaar kan u de ondersteuning aanbieden, maar u kunt er ook gerust zelf naar vragen. 

Snel antwoord op uw vragen

Ik maak me zorgen over mijn zus, maar ze wil niets vertellen over de behandeling die ze krijgt.

U zou haar kunnen vragen of u een keer met haar mee mag gaan als ze een afspraak met haar behandelaar heeft. Dan kunt u daar vragen stellen in het bijzijn van uw zus. Wil ze dat niet, dan is een gesprek met de familievertrouwenspersoon een optie. Hij kan u advies geven hoe hiermee om te gaan.

Ik ben als familielid niet tevreden over de samenwerking met de medewerkers. Wat kan ik daaraan doen?

Wij adviseren u als familie of naaste om eerst contact te zoeken met deze hulpverleners en de samenwerking te bespreken. Vertel wat uw verwachtingen over de samenwerking zijn. De hulpverleners kunnen vertellen wat ze van u verwachten. Vraag er gerust naar als dit niet gebeurt of niet duidelijk is. Het is belangrijk dat de wederzijdse verwachtingen helder zijn en dit naar elkaar uit te spreken. Komt u er niet uit, dan kunt u altijd een afspraak met de familievertrouwenspersoon maken om met hem de mogelijkheden door te nemen.

Mijn zoon is opgenomen, kan ik daar eens met iemand over praten?

Ja, dat kan. U kunt deze vraag stellen aan de hulpverleners van uw zoon. Maar een gesprek met de huisarts of met de familievertrouwenspersoon is ook een mogelijkheid.

Hoe kom ik in contact met een patiëntenvertrouwenspersoon?

U kunt de patiëntenvertrouwenspersoon op de volgende manieren bereiken:
Per e-mail:    helpdesk@pvp.nl
Telefonisch: 0900 444 8888 (10 cent/pm)
Website:        pvp-online.nl

Wat doet een patiëntenvertrouwenspersoon?

Een patiëntenvertrouwenspersoon komt op voor uw belangen. Iedereen die in behandeling is bij GGZ Drenthe kan een beroep op hem of haar doen. De vertrouwenspersoon informeert u over de rechten die u heeft. U kunt bij hem/haar terecht met vragen, als u klachten heeft, of als u ontevreden bent over de hulpverlening.

Alle vragen

Een vraag stellen over familieondersteuning

Lees ook onze veelgestelde vragen of stel hier direct uw vraag:

* = Verplicht veld

Voor vragen kunt u tijdens kantooruren ook telefonisch contact opnemen. Zorgvragen over uw persoonlijke psychische situatie behandelen wij niet per e-mail. Uw persoonsgegevens worden alleen gebruikt voor het reageren op uw bericht. De gegevens worden niet langer bewaard dan nodig is. Het beantwoorden van uw e-mail kan enkele dagen duren.