Spring naar navigatie Spring naar inhoud

Samen met de patiënt ontdekken wat de beste behandeling is

""PMT is vooral doen en ervaren. Van daaruit gaan we aan de slag met de hulpvraag.""

Esther, |

Esther werkt bij GGZ Drenthe als psychomotorisch therapeut, afgekort PMT. Esther is niet onbekend binnen GGZ Drenthe. Ze heeft haar afstudeerstage binnen het bedrijf gedaan. "Tijdens mijn stage is eigenlijk mijn passie voor het vak PMT aangewakkerd. Tijdens mijn opleiding heb ik heel erg gezocht of dit wel iets voor mij is en bij GGZ Drenthe heb ik ontdekt dat dit wel echt mijn plek is." Het team waar Esther toen in zat was heel fijn. "Omdat ik zo'n goede ervaring had tijdens mijn afstudeerstage heb ik altijd in de gaten gehouden of er een vacature vrij kwam. Daarnaast hield ik contact met oud-collega's. Vorig jaar werd ik benaderd omdat er uren vrij kwamen en daar hoefde ik natuurlijk geen twee keer over na te denken", lacht Esther.

Alle ballen hooghouden
En zo kwam Esther aan het werk binnen het team Ouderenpsychiatrie in Emmen. Al snel gaf ze daarna ook therapieën voor andere teams in de regio Emmen, zoals FACT en Optimaal Leven. "Binnen GGZ Drenthe lijkt er steeds meer vraag te komen binnen de verschillende teams", vertelt Esther.

"Wanneer er een vraag/aanmelding binnenkomt voor de PMT, plannen we vaak een kennismaking in met de patiënt en wanneer mogelijk ook samen met de medebehandelaar. Ik vertel dan wat de PMT inhoudt en hoe ik te werk ga. Daarmee probeer ik een stukje veiligheid en rust te creëren", legt Esther uit. "Maar PMT is vooral ook doen en ervaren. Van daaruit gaan we aan de slag met de hulpvraag."

Tijdens een PMT-traject heeft Esther evaluaties met de patiënt en houdt ze korte lijntjes met de medebehandelaren. Ze vindt het in haar werk erg belangrijk om de behandeling af te stemmen met haar collega's. "Ik wil graag dat we daar waar het mogelijk is elkaars behandeling aanvullen en versterken", voegt ze toe. "Zo geven we de patiënt ook meer het gevoel dat het één behandeling is waarvoor ze (vaak) bij ons binnenkomen. Thema's als grenzen mogen aangeven komen vaak naar voren in de gesprekken, maar ook in de zaal."

De manier waarop Esther dit naar voren laat komen bij PMT is door een situatie te creëren waarbij dat thema zoals grenzen aangeven duidelijk naar voren komt. Daarbij gebruikt ze beweging- en lichaamsgerichte oefenvormen als middel. Een mooi voorbeeld hiervan is door de patiënt in de zaal te zetten en steeds meer spullen aan te geven. "De opdracht is dan dat je de spullen vasthoudt en niet laat vallen", vertelt Esther. "Er komt een moment waarop dat niet meer lukt. Je ziet dat patiënten dan bijvoorbeeld heel hard hun best gaan doen. Hier komt oplopende spanning bij en verkramping van de spieren. Het mooie van PMT is dat het direct heel erg zichtbaar is of heel voelbaar." Esther voert daarna de opdracht nog een keer uit met de patiënt en laat zien dat hij of zij ook mag zeggen 'dit is voldoende' of 'kun je me misschien helpen?'

Binnen de PMT werk je ernaar toe dat patiënten vanuit het verkennen, gaan herkennen en uiteindelijk ook erkennen. "Je merkt dan dat patiënten gedragspatronen gaan herkennen en daar inzicht in krijgen. Vanuit dat stukje inzicht en herkenning kunnen ze er ook iets aan gaan veranderen", legt Esther uit. "Ik denk dat PMT echt een toevoeging kan zijn aan de behandeling. Of zelfs een doorslag als patiënten er met woorden niet of lastig uitkomen."

Patiënt betrekken in de behandeling
Wat Esther belangrijk vindt tijdens het geven van haar therapieën is dat ze de tijd en ruimte neemt voor degene die tegenover haar zit in plaats van alleen naar het probleem of de hulpvraag te kijken. "Ik wil graag weten wie degene is die voor me zit, waar hij of zij blij van wordt. Er is meer dan alleen het probleem waarmee de patiënt mee binnenloopt. Daarnaast probeer ik aan te sluiten bij de interesses van de patiënt. Als een patiënt het bijvoorbeeld leuk vindt om te dansen, dan kijk ik of ik dat kan integreren in de oefening. Dat maakt het leuk en uitdagend", zegt Esther. "Dan probeer ik om samen met de patiënt te gaan ontdekken wat de beste manier is van behandelen. Natuurlijk heb ik daar bepaalde kennis in, maar ik heb ook een stukje nodig van de patiënt. Ik vind het belangrijk om iemand echt te betrekken in zijn of haar behandeling en om inspraak te geven daarin", voegt ze toe.

Bij elkaar binnenlopen
Het team waar Esther werkt heeft korte lijntjes met elkaar. Esther kan bijvoorbeeld snel sparren met de verpleegkundige. "De verpleegkundige zit een deurtje verder", vertelt Esther. "Daar kan ik dan zo even bij binnenlopen wanneer er bijzonderheden zijn. Bijvoorbeeld wanneer patiënten met hevige emotie de zaal verlaten. Andersom gebeurt dat ook als er bijzonderheden zijn vanuit een behandelgesprek, dan kan ik daar rekening mee houden tijdens de PMT-sessie. Zo is het fijn om elkaar op de hoogte te houden. Het scheelt dat we dicht bij elkaar zitten en dat daar ook de ruimte voor wordt genomen."

"Wat ik zelf heel fijn vind aan het team is dat er veel collega's al lang zitten. Zij brengen veel ervaring en kennis met zich mee", geeft Esther aan. "Er zijn zo een aantal vaste gezichten en dat is wel beter voor een veilige basis binnen het team en dat je ook weet wie je moet hebben op welk moment. Ondanks dat er veel ervaring is binnen het team, is er ook ruimte voor eigen inbreng, eigen ideeën en ook voor het opzetten van therapievormen", vult Esther aan. "Dat en omdat ik tijdens mijn stageperiode direct in een warm bad terechtkwam, zorgt ervoor dat ik het fijn vind om bij GGZ Drenthe te werken."