In de Kliniek Acute Zorg zijn verschillende afdelingen voor mensen die tijdelijk intensieve hulp nodig hebben vanwege psychische problemen. Samen gaan we aan de slag om ervoor te zorgen dat de situatie weer rustig wordt. Dat jij je beter voelt en weer grip op je dagelijks leven hebt.
Informatie van A tot Z
Afwezigheid en verlof
De behandelaar of de verpleging maakt met jou afspraken als je uit de kliniek wilt gaan. Afwezigheid en verlof kunnen per persoon verschillen.
Algemene voorwaarden
Op al onze behandelingen zijn de Algemene Leveringsvoorwaarden van de Nederlands ggz van toepassing.
Behandeling
In de kliniek krijg je onder andere onderzoek, persoonlijke gesprekken, groepstherapie en medicatie. Ook zijn er vaktherapieën, zoals muziek, beweging of beeldende therapie. Zie de pagina over Vaktherapie.
De High Intensive Treatment (HIT) heeft een eigen dagprogramma.
Op sommige afdeling vinden activiteiten plaats. Je kunt met de activiteitenbegeleider overleggen als er een activiteit is die jij heel leuk vindt.
Voor levens- en geloofsvragen kun je terecht bij de geestelijk verzorger. Zie de pagina over geestelijke verzorging.
Bezoek
Wil je bezoek ontvangen? Overleg met de verpleegkundige wanneer en hoe dat het beste kan.
Overleg ook als er minderjarige kinderen, of naasten met huisdieren op bezoek willen komen.
De tassen van de bezoekers kunnen worden gecontroleerd.
In jouw behandelplan staan afspraken over of je buiten de kliniek mag gaan met je bezoek.
De bezoektijden zijn tussen 9.00 uur en 21.00 uur. Het bezoek mag ongeveer een uur duren. Tijdens therapie en tijdens de maaltijden kun je geen bezoek ontvangen.
Boodschappen
Als je boodschappen voor op je eigen kamer wilt, kun je dat met jouw familieleden of naasten overleggen. In overleg met de behandelaar mag je boodschappen doen in het winkelcentrum. De verpleegkundige mag jouw boodschappen controleren op verboden dingen.
Cliëntenraad
De Cliëntenraad adviseert GGZ Drenthe over wat het beste is voor de patiënten. Bijvoorbeeld veiligheid, gebouwen, regels en behandelingen. Meer informatie staat op de pagina Cliëntenraden.
Er is een speciale Cliëntenraad van GGZ Drenthe voor patiënten die zijn opgenomen in een kliniek:
Cliëntenraad Klinisch
Dennenweg 9, Assen (gebouw 't Knooppunt)
Postbus 30007
9400 RA Assen
of stuur een mail naar de Cliëntenraad Klinisch
Eten en drinken
High Care
Op de afdeling High Care eten we samen:
- ontbijt om 8.30 uur
- lunch van 12.00 - 12.30 uur
- avondeten van 17.30 - 18.00 uur
High Intensive Treatment
Op de High Intensive Treatment eten we samen:
- ontbijt om 8.30 uur
- lunch van 12.15 - 12.45 uur
- avondeten van 17.30 - 18.00 uur
In het weekend krijg je een formulier van de verpleegkundige. Hiermee kun je zelf het avondeten voor de volgende week kiezen. Bij het ontbijt en de lunch eten we brood.
Aanwezigheid bij de eetmomenten is niet verplicht, je mag op de eigen kamer eten. Als je niet aanwezig wilt zijn, vragen wij om tijdens deze eetmomenten niet in de huiskamer te komen.
Eten bestellen alleen in overleg met de verpleging.
In de huiskamer is ook een keuken. Je mag zelf eten en drinken uit de koelkast en de andere kasten pakken. Als je ander eten of drinken wilt, kun je de verpleegkundige vragen.
Folders
De meeste informatie vind je op deze website. Over sommige onderwerpen zijn folders. Bijvoorbeeld over algemene informatie of over behandelingen. Deze kun je lezen op de pagina Folders.
Huisregels
Binnen GGZ Drenthe gelden huisregels. Dat zijn afspraken om ervoor te zorgen dat de organisatie een prettige en veilige omgeving is. Er zijn algemene huisregels en regels speciaal voor de acute opname. Kijk op ggzdrenthe.nl/huisregels.
Klacht
Wij doen ons best je zo goed mogelijk te behandelen. Als je niet tevreden bent, vertel het aan jouw behandelaar. Je kunt ook met de klachtenfunctionaris overleggen. Het telefoonnummer van de klachtenfunctionaris is 06 22 85 63 37. Kijk op de pagina Suggesties of klachten voor meer informatie.
Patiëntenvertrouwenspersoon
De patiëntenvertrouwenspersoon (pvp) is speciaal voor mensen die verplichte zorg krijgen. De pvp werkt onafhankelijk van GGZ Drenthe en kan helpen met vragen of klachten: Ronald de Koster (06 - 27 40 26 85 of r.de.koster@pvp.nl).
Op de pagina Patiëntvertrouwenspersoon en op de website www.pvp.nl staat meer informatie over de patiëntenvertrouwenspersoon.
Kosten
Voor vragen over kosten van de opname kun je je zorgverzekeraar bellen. Je kunt ook de maatschappelijk werker van de afdeling vragen, de verpleegkundige weet wie dat is.
Locatie
De kliniek staat op het terrein van GGZ Drenthe aan de Dennenweg 9 in Assen. Een routebeschrijving en plattegrond vind je op deze pagina.
Post
Het adres van onze afdeling is:
GGZ Drenthe
Kliniek Acute Zorg
Dennenweg 9
9404 LA Assen
Je krijgt de post van de verpleegkundige. De verpleegkundige mag jouw post controleren op verboden dingen.
Verplichte zorg
Soms kunnen psychische problemen heftig zijn. Bijvoorbeeld door erge verwarring kan iemand een gevaar zijn voor zichzelf, of de omgeving. Als er echt geen andere oplossing is kun je verplichte zorg krijgen. Dat heet een Crisismaatregel of een Zorgmachtiging. Hoe dat gaat staat in de Wet verplichte zorg.
Informatie staat op de website van de overheid of www.dwangindezorg.nl.
Wifi
Je kunt gebruik maken van gratis internet op de afdeling:
Naam Wifi netwerk: EspriaInternet
Gebruikersnaam: Bewoner
Wachtwoord: Bewoner
Contact en route
Bekijk hier de plattegrond van de Dennenweg in Assen.
Kliniek Acute Zorg
9404 LA Assen
Meer informatie over Acute Psychiatrie
Acute Psychiatrie
Bij GGZ Drenthe Acute Psychiatrie behandelen we volwassenen die in een ernstige psychische crisis zitten of dreigen te raken.
Lees meer
Crisishulp, verplichte zorg en opname
Als je door psychische problemen een gevaar bent voor jezelf of voor anderen, dan kun je verplichte zorg krijgen. Soms word je dan opgenomen in een kliniek van GGZ Drenthe.
Lees meer
Contact
Heb je een vraag of wil je een van onze medewerkers spreken? Bel ons tijdens kantooruren of vul het contactformulier in.
Lees meer